”Den der intet krævede, fik kun hvad han bad om...”

Ukendt

Hvad er essentielt for din ny hjemmeside?

Først og fremmest skal din side være synlig på nettet. Dine kunder skal kunde finde dig. Domænenavn - SEO - AdWords - Landingsside

Domænenavnet er det første du skal have på plads. Er det enkelt og intuitivt for dine kunder?

Det er almindeligt at benytte firmanavnet, men der kan være gode grunde til også at tilknytte et eller flere domæner, der beskriver produktet. Disse domæner linker så tilbage til det overordnede domæne. På den måde hjælper man kunderne og kan opnå bedre placeringer i  søgemaskinerne.

I Danmark har vi æ, ø og å i alfabetet. Tidligere kunne man ikke få domænenavn med disse bogstaver, men det kan man godt nu. Men vanens magt er stor, så mange staver bogstaverne med ae, oe og aa, når de søger efter domæner på nettet. Vi anbefaler, at du køber begge domæner, altså både "mitdomæne.dk" og "mitdomaene.dk. Tilsvarende gælder for bindestreger i domænet. Hvis dit firmanavn ofte staves forkert, så køb også de forkert stavede domænenavne.

dk-domænenavne købes hos DK-Hostmaster.

Google kommer du ikke uden om. Din side skal opfylde Google's retningslinier

Google skal kunne udpege din hjemmeside, når der indtastes relevante søgeord. Her er konkurrencen stor. hvis du f.eks bruger søgeordet “hjemmeside” er der 350.000 mulige svar. De fleste kikker kun på dem, der står på de første to sider.  Det gælder altså om at komme langt frem i listen.

Google fokuserer i første række på den besøgendes tidligere adfærd på nettet og den profil Google har dannet heraf. Den del har du ingen indflydelse på.

Google analyserer også din hjemmeside og de opsamlede data til at danne en match med den besøgendes interesser.

Du må gerne stille krav til os

Indsender formular...

Der opstod en fejl på serveren.

Formular modtaget.

Det er her SEO kommer ind i billedet. Det gælder om at gøre din hjemmeside lækker for søgemaskinerne.  Hvordan gør man det? Det er der skrevet mange bøger om og Google selv har skrevet en udførlig vejledning. Laver man graverende fejl - og det er ret nemt at komme til - så bliver siden udelukket. Det drejer sig indlysende nok om at anvende de søgeord som din kunde kunne finde på at anvende. De skal så anbringes de rigtige steder og i relevant sammenhæng. Det stiller krav til hvordan teksten på siden sættes op, overskrifter, manchetter, brødtekst. Om teksten er relevant har stor betydning. Google kan ikke se hvad billeder forestiller. Derfor skal fotos forsynes med en  en alternativ tekst og gerne også en billedtekst.

Det har også betydning for søgemaskinerne om andre refererer til siden, og om de, der referer til din side, selv har mange besøgende.

Hvis din egen side har mange besøgende og dine besøgende bliver på siden, tager Google det som tegn på, at siden er vigtig og putter den højere op på listen.

Google bruger flere end 200 forskellige parametre når hjemmesider skal rangeres. De fleste er hemmelige.  De ændres dagligt!

"SEO specialister" kan analysere en side og forbedre dens placering. Mange af de værktøjer der bruges er ganske vist Googles offentligt tilgængelige værktøjer, men det kræver erfaring at bruge dem. Pas på her, for ikke alle "specialister" bruger metoder Google accepterer. Bliver man taget i snyd bliver siden blaclistet.

Google AdWords kan bringe din side til tops.

En måde at komme op på listen er at betale for det. Googles AdWords er en tjeneste hvor den højestbydende på et søgeord kommer op i annoncefeltet. Det behøver ikke blive dyrt og man kan sætte loft over sit bud. Her skal man så også sikre at annonceteksten er indbydende og relevant for den besøgende.

Har du valgt at annoncere, så styrer annoncen den besøgende hen på din landingsside. Den er altså en vigtig side, som skal svare til annoncens indhold og opfordre den besøgende til handling f.eks til at købe eller kontakte dig.  Du kan med fordel bruge forskellige annoncer med hver deres budskab og tilhørende landingssider.

Landingssiden hvad er det?

Landingsiden er den side den besøgende lander på og ser først. Det er ikke altid din forside. Det er den side søgemaskinerne har valgt at henvise til. Den er nu blevet den vigtigste side på din hjemmeside.

Når den besøgende lander på din side skulle det så helst blive en positiv oplevelse. indenfor få sekunder skal han kunne se at han har fundet det han søger. Som i et udstillingsvindue skal han kunne se hvad din forretning byder på. Din tjeneste eller varer og dit tilbud skal præsenteres umiddelbart. Der er ikke interesse for fancy introduktioner, der bare skal imponere, de kan evt komme senere. Der er heller ikke tålmodighed til at skulle srcolle ned på siden i evigheder for at finde ud af, hvad du tilbyder.

Din side skal være overskuelig og nem at navigere rundt på. Man skal også kunne komme tilbage igen, hvis man er kommet til en mindre interessant side.

Og så skal den informere. Hvis dit produkt er interessant vil man vide alt om det. og den service du yder. Han forventer at se tekst og billeder. Er det en webshop må der ikke mangle priser.

CMS - Content Management Systemer

Hvis du selv løbende vil kunne opdatere indholdet på din hjemmeside eller den besøgende skal kunne interagere med siden, som på webshops og blogs, er CMS-systemer nødvendige. Her tilknyttes en database til hjemmesiden og indholdet på siden ligger på databasen.

Der er mange CMS systemer på markedet med mange forskellige egenskaber. De fleste er Open Source systemer, som alle har adgang til, og som kan anvendes gratis og uden licensbetaling. Omkring disse har softwareudviklere lavet tillægsmoduler - nogle er gratis andre skal der betales for - som webdesigneren så kan gøre brug af.

Det mest kendte og udbredte er Wordpress som er udviklet til sider med blogs. Men der er mange andre som også er meget udbredte f.eks Typo3, Joomla,  .... CMS systemet Magento bruges ofte til wepshop sidder. Valget blandt dem er ikke nemt. De har alle fordele og ulemper. Sidens formål og krav til hvordan og af hvem den skal ajourføres er afgørende for valget.

Databasen kan også tilknyttes på anden måde så egentlige CMS systemer er langt fra altid nødvendige.

Responsive hjemmesider kan ses på forskellige platforme - mobil, tablet og pc

Hjemmesiden skal have responsivt design, så den tilpasser sig en mobiltelefon, tablet eller en stationær computer efter behov.

 Det er værd at huske at 63 % af alle bruger en mobiltelefon til at gå på nettet. Når der er tale om en webshop fortrækker de fleste dog at gøre selve købet fra en stationær, men regn med at de først var på din side med en mobiltelefon.

Hjemmesiden skal kunne ses skarpt og klart med de forskellige skærmopløsninger som forekommer. Det bliver mere og mere nødvendigt, at fotos skal kunne vises i forskellige opløsninger.

 Nu kan browserne synkronisere mellem dine enheder, så de samme sider også vises på de andre enheder.

Hvordan virker hjemmesiden? Det undersøges med analyseværktøjer som Google Analytics

Google Analytics gør det muligt gratis at lægge koder ind forskellige steder på hjemmesiden. Så kan det løbende undersøges hvordan de besøgende bruger siden, hvad de interesserer sig for og hvornår og hvordan de forlader siden igen. Det er grundlaget for løbende at kunne forbedre din hjemmeside.

Forside

Kontakt

Tilbud på din hjemmeside

Webgraphic ApS  Skovkrogen 10 7323 Give

Ukendt
Ukendt
Ukendt
Ukendt
Ukendt